بازاریابی محصول فرآیند ارائه یک محصول به بازار است. این شامل تصمیم گیری در مورد موقعیت و پیام رسانی محصول، راه اندازی محصول و اطمینان از درک فروشندگان و مشتریان است. هدف بازاریابی محصول افزایش تقاضا و استفاده از محصول است.بازاریابی محصول پس از عرضه محصول به بازار متوقف نمی شود (اگر اینطور بود، بازاریابان محصول در یک شرکت تک محصولی پس از عرضه محصول کار زیادی برای انجام دادن نداشتند). فرآیند بازاریابی یک محصول به عنوان آخرین مرحله، اطمینان از آگاهی افراد مناسب از محصول است. افرادی که می دانند چگونه از آن استفاده کنند، با توجه به نیازها و بازخورد مشتریان، در طول چرخه عمر محصول به آنها گوش داده می شود. در ادامه به تعریف بازاریابی محصول چیست؟ می پردازیم:
بیایید در مورد اینکه در بازاریابی محصول از کجا شروع کنیم و اینکه چه جنبه های دیگری از کسب و کار شما می تواند از این محصول با رشد آن حمایت کند، صحبت کنیم.یک راه خوب برای شروع طوفان فکری کمپین خود از طریق پیاده سازی روش بازاریابی درونگرا در برنامه استراتژیک خود است. قبلاً اشاره کردیم که بازاریابی محصول مستمر است و رویکرد شما نیز باید یکسان باشد. بازاریابی درونگرا یک استراتژی است که بر جذب مخاطبان شما و تبدیل آنها به مشتریان وفادار که از محصول شما حمایت می کنند تمرکز دارد.
شما می توانید مشتریان خود را با جنبه های دیگر کسب و کار خود از جمله استراتژی هایی که مخاطبان هدف شما را شناسایی می کند، موقعیت یابی واضح یا پیام بازاریابی و ایده های بی شمار دیگر را جذب کنید، درگیر کنید و آنها را خوشحال کنید. اما به طور خلاصه، شروع برنامه بازاریابی محصول خود با این مدل و درک متدولوژی ورودی می تواند کسب و کار شما را برای موفقیت آماده کند.اکنون که پایه محکمی برای ساختن داریم، بیایید وارد آن شویم.
هفت گام مهم بازاریابی محصول
زمانی که بازاریابان محصول دقیقاً بدانند محصولشان به چه کسی پاسخ می دهد، بازاریابی می تواند آغاز شود. در اینجا هفت کاری وجود دارد که بازاریابان محصول ممکن است قبل، در طول و بعد از ورود محصول خود به بازار انجام دهند:
۱-تحقیق محصول:
یک محصول مفید و خوش ساخت در خلاء ساخته نمی شود و همچنین در یک محصول به بازار عرضه نمی شود. در هفتهها و ماههای قبل از عرضه محصول، بازاریابان محصول با توسعهدهندگان محصول همکاری میکنند تا محصول را هم به صورت داخلی و هم خارجی از طریق محیطهای بتا کنترلشده آزمایش کنند.
۲-داستان محصول:
محصولات نیز در قالب یک داستان وارد بازار می شوند. محصول چه مشکلی را حل می کند؟ چه کسی با این مشکل مواجه است؟ چگونه این مشکل را حل می کند؟ چه کاری انجام می دهد که رقبا انجام نمی دهند؟
۳-محتوای متمرکز بر محصول:
ایستگاه بعدی بازاریابی محصول در میز تولیدکنندگان محتوا است. در اینجا، بازاریابان محصول ممکن است کپی بازاریابی مختلف، محتوای وبلاگ، مطالعات موردی و صفحات فرود را در وبسایت خود ایجاد کنند تست A/B می کنند – همه به توصیف محصول اختصاص داده شده است.
۴-طرح راهاندازی محصول:
هیچ تیم بازاریابی محصولی بدون برنامه راهاندازی مکتوب کامل نمیشود که آخرین مراحل فرآیند بازاریابی را مشخص کند و در هر مرحله چه کسی مسئول است.
۵-جلسه راه اندازی محصول:
هنگامی که محصول عرضه می شود، همه افراد درگیر راه اندازی محصول ملاقات می کنند. بسیار شبیه پرتاب موشک، این بهترین ساعت بازاریاب محصول است . اوج کمپین بازاریابی محصول است.
۶-مشارکت جامعه:
از آنجایی که بازاریابی محصول به اندازه کافی سر و صدا در اطراف محصول در صنعت ایجاد می کند، معمولاً تیم بازاریابی از آنچه بازار در مورد آنها می گوید سرمایه گذاری می کند. این شامل تماس با شرکا، اینفلوئنسرها و مشتریان فعلی برای اظهار نظر است.
۷- فعال سازی فروش:
از آنجایی که یک محصول برای بازار آماده می شود، تیم فروش منتظر است تا یک استراتژی فروش را پیرامون این فرصت تجاری جدید ایجاد کند. این وظیفه تیم بازاریابی محصول است که با کارکنان فروش قبل، در حین و پس از عرضه عمومی محصول ملاقات کند. این تضمین می کند که پیام ایجاد شده برای این محصول تا اولین تماس فروش سازگار باشد.با در نظر گرفتن همه اینها، ممکن است این سوال برای شما پیش بیاید که یک بازاریاب محصول دقیقاً چه کاری باید انجام دهد تا این پروژه ها را به اتمام برساند.
شرح شغل بازاریاب محصول
یک بازاریاب محصول یا مدیر بازاریابی محصول، محصولات و ویژگی های آنها را برای مخاطبان هدف سازمان تبلیغ می کند. وظایف آنها شامل مطالعه محصولات شرکت، برجسته کردن ویژگی های کلیدی برای جذب مشتری و ایجاد کمپین های بازاریابی برای محصولات است.
مسئولیت های بازاریاب محصول
مسئولیت اصلی یک بازاریاب محصول، ارتقای ارزش محصول برای مخاطبان هدف است. این هدف از طریق ترکیبی از استراتژی و ایدهپردازی به دست میآید:
۱-تعیین ترکیب محتوای بازاریابی برای ایجاد و توزیع
۲-ایجاد و مدیریت بودجه برای کمپین های بازاریابی
۳-کار با سازندگان محتوا برای تولید محتوایی که تصویر محصول و برند را منعکس کند
۴-مدیریت یک تقویم از محتوا و ایجاد برنامه
بازاریابی محصول واقعاً مسئول چه چیزی است؟
مسئولیت های یک بازاریاب محصول هرگز محو نمی شود و آنها در قلب محصولات و مشتریان قبل، حین و پس از عرضه قرار دارند. گزارش وضعیت بازاریابی محصول ۲۰۲۲ ما رایج ترین وظایفی را که آنها روی آنها کار می کنند نشان می دهد:
۱-موقعیت یابی محصول و پیام رسانی (۹۲٫۶%)
۲-ایجاد وثیقه فروش (۸۲٫۲%)
۳-مدیریت راه اندازی محصول (۸۰٫۴%)
۴-تحقیقات مشتری و بازاریابی (۶۷٫۵%)
۵-داستان سرایی (۶۶٫۹%)
۶-مدیریت وب سایت (۵۸٫۹%)
۷-گزارش موفقیت بازاریابی محصول (۵۶٫۴%)
۸-بازاریابی محتوا (۵۴٫۶%)
۹-مشتریان داخلی (۲۰٫۹%)
۱۰-برنامه ریزی نقشه راه محصول (۱۸٫۴%)
همانطور که کمی پیشتر به آن اشاره کردیم، نقش بازاریاب محصول از صنعت به صنعتی دیگر ، شرکتی به شرکت دیگر، و محصولی به محصول دیگر متفاوت است، بنابراین آنچه برای شخص دیگری اولویت دارد، ممکن است لزوما برای شما یکی نباشد.
مطالب مرتبط: